تراکتور نیوز

مرجع اخبار تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز

تراکتور در لیگ قهرمانان اروپا! (گزارش ویژه)

چهارشنبه 23 مرداد 1398

تراکتوری‌ها در حالی از لباس جدید خود رونمایی کردند که این لباس به برند آلمانی آدیداس اختصاص دارد و طراحی ساده و جالبی نیز بهره می‌برد.

کمتر از 10 روز تا آغاز لیگ نوزدهم باقی مانده است. تیم‌های ایرانی که باید در ابتدای مرداد ماه استارت فصل جدید فوتبال را می‌زدند، حالا در آخرین روز این ماه لیگ را آغاز خواهند کرد و در فصلی فشرده، کار را جلو خواهند برد. البته علی رغم تاخیر یک ماهه در شروع لیگ، بسیاری از تیم‌های بزرگ ایرانی نظیر پرسپولیس و استقلال، هنوز از پیراهن فصل جدید خود رونمایی نکرده اند اما باشگاه تراکتور روز گذشته دست به چنین کاری زد و در حضور بیش از شش هزار هوادار، البسه و لوگوی جدید خود را به معرض نمایش گذاشت.

رعایت اصول جذابیت در مراسم رونمایی!

مراسم رونمایی تراکتوری‌ها از لباس و لوگوی جدیدشان در حالی برگزار شد که فضای خانوادگی سالن پورشریفی جذابیت خاصی به مراسم بخشیده بود. نکته دیگر این که در مراسم تی تی‌ها، باشگاه تراکتور اصل «تاریکی» را در سالن رعایت کرد تا مثل جشن‌های قهرمانی تیم‌های اروپایی و معرفی خرید جدید تیم‌های بزرگ، این ضیافت شکل بهتری داشته باشد. همچنین مدیریت باشگاه تبریزی در اقدامی جالب تصمیم گرفت تا از هواداران خود پذیرایی و به این شکل از حضورشان تشکر کند.

پاگشای آدیداس در فوتبال باشگاهی ایران

ساعت 19:30 و لحظاتی پس از تشریفات معمول و همیشگی، نور سالن کم شد و 5 بازیکن در میان دود غلیظ و پخش موسیقی به روی استیج رفتند. در شرایطی که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد شایعه آدیداسی شدن البسه تراکتور واقعی باشد اما این اتفاق رنگ حقیقت به خود گرفت و کاپیتان‌های تیم ملی در کنار رضا اسدی و محمد رضا آزادی با پیراهن این برند آلمانی خود را به استیج رساندند.

این اتفاق در حالی رقم خورد که باشگاه‌های ایرانی در 40 سال اخیر هیچگاه چنین برندهای معتبری را استفاده نمی‌کردند و زنوزی در این خصوص به نوعی پاگشای جالبی هم انجام داد. پس از حضور 5 بازیکن تراکتور با کیت جدید، هوادارانی که از این اتفاق به وجود آمده بودند، به شدت آن‌ها را تشویق کردند و البته مجری نیز شوخی‌های مختلفی را با باشگاه‌های پایتخت نشین انجام داد.

از دایی اسپورت تا آدیداس!

تراکتور تا سال 89 البسه تولیدی «دایی اسپورت» را بر تن می‌کرد. پس از آن تی تی‌ها سه فصل آل اشپورت پوش شدند، در ادامه «مروژ» روی آوردند و در سال‌های بعد نیز استفاده از برندهایی چون «کلمه»، «لی نینگ» و دوباره «مروژ» را تجربه کردند. همچنین باشگاه تبریزی اسپانسرهای مختلفی را نیز در سال‌های اخیر داشت و حالا باید دید این فصل کدام شرکت خود را به روی پیراهن تراکتور خواهد رساند.

تراکتور - آدیداس؛ پارتنر نه، خریدار

باشگاه قرمزپوش آذربایجان در حالی فصل جدید را با کیت‌های آدیداس آغاز می‌کند که این تولیدی معتبر ورزشی به دلایل مختلف از جمله نبود قانون کپی رایت، تحریم و… «نمی‌خواهد و نمی‌تواند» در فوتبال ایران سرمایه‌گذاری کند. بنابراین همانطور که تیم ملی ایران برای پوشیدن پیراهن آدیداس مجبور به خرید آن است، تراکتور نیز دست به چنین کاری زده تا این برند را به تبریز بیاورد.

در فوتبال آسیایی ملبورن ویکتوری استرالیا، 6 تیم از ژاپن، 2 تیم از اردن، 4 تیم از قزاقستان، 4 تیم از لبنان، 5 تیم از امارات، 3 تیم از قطر، پاختاکور ازبکستان و تراکتور ایران لباس‌های آدیداس را استفاده می‌کنند اما در این بین تنها چند تیم پارتنر رسمی هستند و بقیه در قامت خریدار به همکاری با آدیداس می‌پردازند.

لباس‌های 50 یورویی SQUADRA بر تن ستاره‌ها

باتوجه به موانع موجود در ایران، آدیداس برای تیم‌های ایرانی هیچ کیت اختصاصی را تولید نمی‌کند (کاری که لی نینگ، جوما و… هم انجام نمی دهند). بنابراین تراکتوری‌ها از بین لباس‌های آماده و طراحی شده مدل SQUADRA را انتخاب کردند که بیش از 30 یورو (با اسم و شماره و لوگو) ارزش دارد. البته باتوجه به خرید شورت ورزشی و جوراب ارزش آن احتمالا تا 60 یورو نیز پیش خواهد رفت.

حس خوب برند معتبر برای اعضای تیم

البسه تولیدی آدیداس حتی اگر اختصاصی هم نباشد، چند قدم از دیگر برندها پیش هستند. کیفیت بالا که البته باید به تائید نیز برسند در کنار حس خوب استفاده از این برند معتبر، شرایط خاصی را برای بازیکنان به وجود می‌آورد و احتمال موفقیت آن‌ها را بیشتر می‌کند. موضوعی که در تیم ملی ایران نیز رقم خورد و باید دید در تراکتور به چه شکلی پیش خواهد رفت.

جای خالی کیت دروازه بانی

روز گذشته پنج بازیکن تراکتور از لباس اول و دوم این تیم رونمایی کردند که جای خالی رشید مظاهری به عنوان گلر این تیم روی استیج خالی بود و ب نظر می‌رسد فعلا مشخص نیست که او پیراهن با چه استایلی را بر تن خواهد کرد. همچنین شاید به نوعی انتظار می‌رفت که اسدی و آزادی از لباس‌های تمرین و هتلی رونمایی کنند. از طرف دیگر شاید رونمایی از یک لباس سوم خوشایند هوادار (کاری که در اروپا هم انجام می‌شود) اتفاقی بود که به فروش لباس در میان هواداران کمک می‌کرد. در دیگر نقاط دنیا معمولا لباس سوم با رنگ و طراحی متفاوت نسبت به کیت اول و دوم انجام می‌شود و مورد توجه نیز قرار می‌گیرد. باتوجه به روند صعودی تیم تراکتور، شاید این کارها در سال‌های آینده انجام شود.

در انتظار فروش اینترنتی

پیش از این باشگاه تراکتور هیچ فروشگاه رسمی و اختصاصی را نداشت و هواداران این تیم مجبور به خرید البسه «فیک» بودند؛ لباس‌هایی که اغلب با برندهایی چون نایک و پوما و… به فروش می‌رفت و طبیعتا حس خوبی به هواداران نمی داد. اما حالا انتظار می‌رود با آدیداسی چون تراکتوری‌ها، این باشگاه فروش اینترنتی و حضوری خود را نیز افتتاح کند تا هواداران به سادگی بتوانند اقلام هواداری و پوشاک تیم محبوب خود را بخرند. البته باتوجه به این که هر پیراهن حدود 30 یورو برای باشگاه آب خورده، پیش بینی می‌شود قیمت آن با پیراهن‌های غیر اورجینال موجود در بازار متفاوت باشد. به هر حال فروش اقلام هواداری، عرضه گسترده و بازاریابی اصولی، کاری است که باید توسط یک باشگاه «فرهنگی، ورزشی، اقتصادی» انجام شود.

چرا دیگر تیم‌های ایرانی آدیداس نمی پوشند؟

در فصل جدید فقط تیم تراکتور از برند آدیداس استفاده خواهد کرد و دیگر تیم‌های لباس‌های تولیدی توسط آل اشپورت، لی نینگ و… را خواهند پوشید. اما چرا آن‌ها از برندهای معتبر استفاده نمی کنند؟ دلیل آن کاملا روشن است؛ باشگاه‌های ایرانی باتوجه به درآمد محدود خود سعی می‌کنند با برندهایی قرارداد ببندند که پوشاک یک سال تیم را به رایگان تامین کند اما آدیداس هیچ وقت برای یک تیم ایرانی چنین کاری را انجام نمی دهد. بنابراین، ایرانی‌ها مجبورند روی به برندهای داخلی یا چینی بیاورند. انتظار می‌رود با اصلاح قانون کپی رایت، مدیریت بهتر در فروش و… برندهای معتبر به فوتبال ایران برسند.

نویسنده: محمد همتی

منبع: ورزش سه